[Interview] Cannes Lions 2015: hoe won Red Urban de eerste Lions Masters of Creativity?

  • Bureaus
  • 1 jul 2015 @ 15:40
  • Nu reageren
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InterviewCreatieAwardCannes

Campagnegoud was er in Cannes voor W+K Amsterdam en 72andSunny, maar je zou bijna vergeten dat er nog een derde Nederlandse gouden Leeuw werd veroverd: de Lions Masters of Creativity. Deze nieuwe prijs wordt toegekend op basis van een pitch en een serie masterclasses waarin 45 creatieven worden klaargestoomd voor senior management. De winnaars in deze nieuwe categorie zijn Patrick van Haperen en Robin Meekel, een creatief team van digitaal bureau Red Urban. Net terug uit Cannes sprak MarketingTribune met dit gouden tweetal. 'Zó voelt goud winnen dus!'

Proficiat, zo won Nederland toch nog een derde goud in Cannes! Hoe zwaar moeten we de Lions Masters of Creativity wegen ten opzichte van de Film, Titanium of Cyber Lions?

Patrick van Haperen: 'We gaan dit echt niet vergelijken met al het winnend werk in Film, Titanium en Cyber Lions. Het is een speciale award en valt buiten de reguliere competitie. Maar we mochten wel op het podium tussen de winnaars staan van de Al Gore Cannes LionHeart Award en de WWP "The Holding Company of the Year" Award.'

Robin Meekel: 'Vergelijken is niet mogelijk. Campagnes die in dergelijke categorieën winnen, hebben heel veel tijd, energie en geld gekost. Wij hadden wel veel energie, maar weinig tijd en geen geld. En dan het komt dus echt aan op creativiteit. Dat verhoudt zich op een andere manier tot het winnende werk. Maar we mochten het podium op. Dat zegt genoeg.'

Het was de eerste keer dat deze masterclass werd gehouden in Cannes. Wat is precies de opzet en hoe kwamen jullie in de selectie terecht?
Robin: 'Negen masterclasses van internationale reclametoppers. Daarnaast moesten we in teams een pitchconcept uitwerken voor de rebranding van Bubblicious, een merk van Mondelez.'

Patrick: 'We kregen via het talentprogramma een verzoek binnen. Wij zagen het als een kans om Cannes Lions eens anders te beleven en in de mix te gooien van: work hard, play hard.'

Hoe was het om te werken met reclame-icoon en 'Original Mad Man' Keith Reinhard? Wat hebben jullie van hem geleerd?

Beiden: 'Hij is een "advocate of truth in advertising". En persoonlijk vinden wij truth ook het belangrijkste in ons vak. Dus truth, truth en nog eens truth.'

Jullie kregen masterclasses van vaktoppers als David Droga, Mark Tutssel, PJ Pereira, Barry Cupples en Lucy Jameson. Wie van hen maakte de meeste indruk op jullie?

Robin: 'Natuurlijk David Droga. De man loopt binnen en begint te praten zonder te pauzeren en zonder keynote. Anderhalf uur later zit je helemaal vol inspiratie. Geniaal.'

Patrick: 'Als inspirator David Droga, maar inhoudelijk Lucy Jameson met haar visie op strategie.'

Vervolgens moesten jullie een pitch doen, als Team Chewbacca. Waarom die naam? En hadden jullie een beetje geschikte teamgenoten?

Robin: 'We vonden dit allemaal een leuke naam. Later kwamen we erachter dat Bubblicious is opgericht in het jaar waarin de eerste -of vierde- Star Wars uitkwam (1977). Dat was een mooie toevalstreffer.'

Patrick: 'Het team zat goed in elkaar. Allemaal professionals die hun sporen in het vak hebben verdiend: Hayley Ard (freelance, UK), Freddy Janna (Ogilvy, Dominicaanse Republiek), Vroni Shiohara (Delphys Interactive, Japan) en Marco Ramirez (4am Saatchi & Saatchi, Guatemala). Tijdens het proces zijn we altijd eerlijk en open naar elkaar toe geweest. Mede daardoor hadden we een strak verhaal en dito presentatie.'

De pitchopdracht betrof een rebranding van bubblegumgigant Bubblicious. Hoe zag jullie prijswinnende concept eruit?

Robin: 'Serieus: we hebben een non-disclosure agreement. Bubblicious wil er echt nog iets mee doen. Inhoudelijk kunnen we er daarom niks over zeggen.'

Patrick: 'Wat we wel kunnen zeggen, is dat we in ieder geval het Big Idea goed strategisch hebben neergezet en aangevuld met mogelijke concepten om de diepte en breedte van de gedachte aan te tonen.'

And the winner is... Uiteindelijk stond je daar op het grote Cannes-podium met een gouden Leeuw. Hoe was dat?

Patrick: 'Ze draaide knetterharde muziek… Méér kan ik me dan ook niet herinneren.'

Robin: 'Fantastisch. Zo voelt het dus om de Champions League te winnen.'

En nu? Zijn er sindsdien al deuren voor jullie open gegaan die alleen voor Cannes-winnaars opengaan?

Robin: 'Sowieso de deuren van de VIP-lounge op het eindfeest.'

Patrick: 'Haha, de deuren bij Kees van Dorp en Ben Imhoff staan nog altijd even wijd open als voorheen.'

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Bureaus van MarketingTribune.nl.

Wie wonnen nog meer een Leeuw? Lees het MarketingTribune Cannes Dossier 2015.  

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken